Ledighet skapar mer stress... dags att tänka till, planera och röja i tid!!

Satt just och gick igenom veckorna fram till semestern och kände hur stressen bara grep tag i mellangärdet på mig. Redan näst, nästa vecka måste jag ta ut semester för flytten sedan har jag ju 6 veckor plus 3 dagar plus 80 timmars övertid att plocka ut. Känns högst otroligt att det ska funka men jag ska verkligen försöka få en riktig semester i år. Ska skriva kontrakt med mig själv att jag inte får svara på jobbmail eller samtal när jag är ledig!! Hela nästa vecka kommer att slukas av World Bioenergy i Jönköping efter den veckan var det lediga-flytt-veckan och sedan är det bara 3 veckor till Midsommar!!! SHIT vad fort det har gått från vinter till sommar i år!

Fast ...... lite skönt ska det bli att bada igen ;-)



Hittade lite smarta tips på www.stressamindre.nu

De flesta tycker att det är underbart när ledigheten äntligen kommer. Tyvärr skapar också ledigheten stress för många människor. Så mycket skall hinnas med, så många ska besökas och så mycket ska upplevas. Det kan vara bra att ha en personlig strategi för hur nedtrappningen skall ske.

Redan nu kan du tänka på att i första hand fokusera på att avsluta så mycket som möjligt hellre än att påbörja nytt om det är något du kan planera själv.

Boka in "röjdagar" i din almanacka och ta tag i gamla surdegar som ligger och knager i samvetet. Det är befriande att få saker och ting gjorda! Grovplanera höstens aktiviteter och släpp sedan taget om det.

Ta en liten mental hållplats och reflektera över vad som hänt i denna termin. Vad har fungerat bra i ditt liv och på ditt jobb. Vad skulle du vilja ändra på nästa termin. Vad vill du ha mer av/mindre av resten av året? Att stanna upp ibland tror jag är en förutsättning för utveckling och livslångt lärande.

Allmänt | |
#1 - - Söstera Mossugglan:

Du ska veta Sofie,

att jag tänker, känner och förstår Dig trots våra begränsade möten.

Det gäller bara att ha det nödvändiga lugnet o tålamodet tills vågorna lagt sig.

Att göra inget när man vill göra allt!

Och se...vad andra växer upp till...medan man själv rullar tummarna...

Du är inte ensam och oförstådd på svärdsidan.

Vet Du vad en "Friels-gudinna" är?

Inte säker själv

men övertygad om att

Du är en!

Upp