Akademisk ridning och NH med trickträning

är vad jag har ägnat kvällen åt. Tre timmar sittande på en pinnstol i ett svinkallt ridhus, vad gör man inte för konsten .... eller vad man brukar säga. 25 minuter i skållhet dusch fick dock fart på blodcirkulationen igen så jag överlever nog. Himla härligt att se ridsporten/hästsporten från ett helt annat perspektiv faktiskt, fick massor av inspiration och tänker testa lite grundläggande grejer med Ambra framöver. Kan ju passa på att trixa runt lite med henne nu från marken när hon ändå ska hålla på och vara halt. Vi ska börja försöka få tag på både inner och ytter bakben från marken. Låter kanske simpelt men jag har en stakr föranins om att det kommer att bli jäkligt svårt att få henne att gå i sluta längs med långsidan bara av att jag styr hennes huvud och går baklänges framför henne, hur fan ska jag kunna påverka hennes yttre bakben som då befinner sig minst tre-fyra meter ifrån mig?? Tål att öva på helt klart.

Så här avslappnad ska Ambra och stå i halterna direkt efter galoppjobb och passage .....



74 bilder från kvällen finns här: Hällekis Säteri -Akademiskt och NH



Okej, att gå sidled ut med tunnor under magen kanske är att begära liiiiiite för mycket av min häst, eller vad tror ni?

Innan den lilla utflykten fick jag rida en riktigt härlig häst, Modesty Blaise. En fälttävlanshäst som bor i samma stall som Ambra och som är fantastikt trevlig. Att det var en taggad kuse visste jag men lite oväntat var det minsann att fräsa runt på en sådan snärtig och liten (165-167 cm) häst efter att bara ha suttit på 180 cm Ambra i ett och ett halvt år. Roligt hade vi i alla fall och lilla gumman fick springa av sig överskottsenergi efter att ha stått inne hela dagen på grund av dåligt väder. Ambra fick skritta/ledas i ridhus med supersnälla Anna då jag fick bråttom värre till clinicen. I morgon ska A och jag börja leta efter alla bakbenen, enligt intruktören idag ska man hitta fyra bakben till slut :-0



Nu är det dags att dra dubbla täcken över huvudet så att inte kroppen går in i förfrusen-pinnstols-ställning igen ;-)
Allmänt | |
Upp