Julen

Just den här perioden på året så blir allt annorlunda i livet på något sätt.
 
Allt jobb läggs ner, efter två veckors hysterisk stress, (hoppas att inte alltför många av mina kunder har gått in i väggen) kastar folk sig in i mathysterin och "roffa-åt-mig-mest-av-det-billiga"-kriget. Sedan bär det vidare mot paket-hetsen. Innan dessa stadier har de flesta varit förankrade i pynt-helvetet. Mitt här i hamnar de flesta i Glögg-dimman.
 
Jag tänker inte hänga på det här. Nu har Oskar och jag ett nytt och eget liv utan störande inslag. Så, jag smällde upp plastgranen som låg i källaren, satte upp tre ljusstakar och hängde några kulor (det där med kulor hör ju julen till har jag hört) Har köpt ett fåtal julklappar och fått en superfin av Nina till Oskar. Det blir perfekt och alldeles tillräckligt under granen.
 
Julafton lär komma och gå som vilken dag som helst egentligen. Men bara för Oskars (min) skull har jag gjort skinka. Mot min vilja blev jag tvungen att tillaga en färsk eftersom jag köpte fel. Tog bara tre timmar .... Men, den gick att käka, om än lite torr. Tog ut den vid 68 faktiskt!
 
Tycker inte att julen är så kul utan min mamma.
 
Men jag laddar på tålamod och glädje över helgen och sedan sliter vi upp alla papper på måndag för att på onsdag börja jobba (inte jag). Egentligen är det ju helt galet det här med julen. Visst, jag gillar också lampor och gran och sådant men tänk på hur sjukt stor konsumtionen av allt är just den här helgen.
 
Jag vet inte jag, men Jesus och kristendomen har ingen större roll i mitt liv övriga dagar på året.
 
 
 
Allmänt | |
Upp