No shit Sherlock!!

Vecka 15

Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.


Summa - jag kan inte andas, snarkar som ett helvete, bebisen är luden och kan boxas med nävarna snart .......
Tur att jag har en förstående sambo som vänder på mig så jag är tyst på nätterna, snälla bonuskids som dammsuger och tar hand om hundprommisar när jag sitter däckad i en säng och tycker synd om mig själv. Anledningen till dagens miserabla hälsostatus lär dock vara vaccinationen mot svininfluensa och säsongsinfluensa som jag fick i fredags.

Allmänt | |
#1 - - Ylva:

Men?! Men?! Åhhhh vad roligt! Stort GRATTIS, Sofie!

Kramar /Ylva

#2 - - Åse:

Grattis!

Upp