Sidosysselsättning

Har fått lite kommentarer på Ambras rövmuskulatur. Den är för klen (ja jag vet) och hon har tappat massor ... okej. Så därav sidosysselsättningen att få fram bilder ur typ samma vinkel genom senaste åren. Kommentera gärna men om ni kommenterar att det ser för kasst ut så vill jag ha minst ett bra tips/gott träningsråd per neggo-kommentar!

Dags att jämföra kusen från 2009 och fram till idag alltså, själv blir jag helt och totalt hemmablind så kom loss nu och säg vad ni tycker och tänker.

Hur och var har hon förändrats, förbättras eller försämras ... tål att tänka lite grann runt överhuvudtaget och lägga upp träningen efter det sen. Rumpmusklerna har vi kämpat med i två år nu och det går fram o tillbaka kan man säga. Snyggast är ju röven på sommaren men jag undrar om det helt enkelt inte bara är lite sommarsvullning som fastnar där då eftersom den mjukheten försvinner efter ett tag på stall efter sommarbetet.... svårt som attan är det att bygga fasta, snygga muskler i alla fall. Till sommaren kommer jag att släppa henne på lösdrift fram till september oktober någon gång, tror stt det kan vara bra med lite hästfria dagar precis när bebis anländer. Då ska jag dock fortsätta fota sidobilder så får vi se hur det utvecklar sig.

Då kör vi:

Juli 2009




September 2009


Oktober 2009


Mars 2010


Maj 2010
här tänker jag nästan mer på bulan i pannan ..... spricka i pannbenet, än musklerna.




November 2010


Februari 2011
Allmänt | |
#1 - - Christine:

Hej! jag tycker hon är mer välmusklad nu än vad hon var när du köpte henne. Du har förvaltat henne väl! Om du vill ha ännu mer muskler så kan du prova en produkt som är för muskeluppbyggnad som Lotta har provat på ett par av hästarna. Jag tror att det heter nåt med muskel och att det är en Krafftprodukt. Det har givit jättefint resultat på ganska kort tid! Hör med Lotta så får du mer fakta

Kram C

#2 - - Julia:

Om du vill ha mer muskler på din häst tycker verkligen att du ska träna upp dom än att "fuska" i de något slags foder som säkerligen inte alls är bra för hästen mentalt.(?) Finns jättemånga bra övningar så varför ge ett slags foder? Och om det gav resultat på kort tid låter de inte spc hälsosamt för hästen.För muskler tar tid. Vad är annars meningen med allt slit i ridningen osv. Om du vill ha mer rumpmuskler tycker jag du ska ut o klättra med henne, galoppera henne i låg form, öppna o sluta, jobba på volt utan inspänning så hästen bär sig själv, studs om du kan tänka dig att använda bommar osv.

#3 - - Sabina:

Så illa är det inte, tror mest man lurar sig på att hon har mycket i fram. Men om man vill ha mer är ju backningar i serpentiner och bommar bra. Kan även lägga ut massa bildäck och longera henne igenom. Sen är nerförridning bra för då måste hon använda mycket rumpa.Men hon är fin och trevlig hög prinsessa.:):)

#4 - - Carin:

Som jag sa tidigare i veckan. Muskler har hon ju, MEN hon har tappat om man tänker på hur hon såg ut förra vår/sommar perioden. De e ju va jag tänker på när jag ser hennes rumpa!

#5 - - Sofie:

Jag tycker ju inte att hon har tappat om man kollar mars-maj bilderna mot nu men muskler, mer muskler behövs, det har ju varit själva målet med träningen hela tiden. Kanske e så enkelt att hon ska ut och traska i lingonris som någon sa. Ger henne en extra omgång av Espings-special ihop med mer uteritter och sedan lösdriften så kanske hon får en quarterrumpa till hösten ... ;-)

#6 - - Lotta:

Jag tycker hon ser fin ut på alla bilder. Kanske att hon är något rundare på sommarbilderna men vilken gräsätande häst blir inte det :)



Muskelfodret mamma pratar om har jag gett till hästar som har haft lite svårare att sätta muskler. Anledningen till att de har svårare är ju inte att jag inte har tränat dem utan att något har fattats i deras foderstat. Troligtvis tillräckligt med protein för att täcka deras behov.



Jag är absolut ingen foderexpert, men det säger väl sig själv Julia att utan foder byggs inga muskler överhuvudtaget?? Och tro mig, jag sliter i ridningen(och det gör Sofie säkert också) och det har ju då och då visat sig att det gett resultat.



För min del låter det farligare att träna stenhårt utan att ge rätt slags foder.



Anledningen att resultatet gått ganska snabbt är väl att det fattats protein i min hästs foderstat för att hon ska må bra och skillnaden syns då relativt snabbt. En månad tycker inte jag är orimligt att man ska kunna se resultat.



Slutligen litar jag på ett av Sveriges största foderföretag att de inte lurar i min häst något som är farligt för den!

#7 - - Julia:

Ett bra grovfoder och rätt träning med tillräckligt mycket vila har alltid gett de hästarna jag ridit skitbra resultat.



Vart skrev jag att hon skulle träna stenhårt?

#8 - - Sofie:

Nu rider ju Lotta på Grand Prix-nivå så jag tror att jag gör ett försök med hennes tips.



Som du vet så får Ambra högkvalitativt foder, tränas varje dag, rids av två olika ryttare med olika inriktningar och har en vilodag varannan vecka när hon bara skrittas. Med andra ord bra foder, allsidig träning och anpassad vila. Tror faktiskt att alla hästar har olika förutsättningar och vissa behöver tillskott som inte andra kräver och så vidare.



Tack för alla tips hur som helst!

#9 - - Julia:

Helt sant att alla hästar har olika förutsättningar. Men jag är inte säker på bara för att man tävlar behöver betyda att man gör och vet bäst.



Det är din häst och du känner henne bäst av alla så testa dig fram.



Du fick mina tips till övningar (som du ville ha) så lycka till vilket som!



#10 - - Christine:

Julia, var nånstans skrev jag att man endast ska ge "fuskfoder" ist för att träna?

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag är dessutom fullt och fast övertygad om att Sofie är tillräckligt kompetent att förstå det själv.

Vet att hon har hållit på med hästar betydligt längre än ALLA 16-åringar och har därmed mer erfarenhet än dem också. Vilket även jag har.

#11 - - Julia:

Om hon hållt på längre än ALLA 16åringar och är så tillräckligt kompetent varför ber hon då om tips?



tack för mig ;)

#12 - - Christine:

Men Julia...självklart har man hållit på med hästar längre än alla 16-åringar om man ridit i över 20 år. Enkel matematik även för en 16-åring;)



Det enda man vet riktigt säkert när man hållit på med hästar länge är att man aldrig blir fullärd.

Upp