Lerbad o stegringar o lite banjobb

Ordningen är i alla fall tillfälligt återupprättad och mina fötter är bortdomnade av kyla. Blir lätt så när man springer runt i 3 dm lera i gummistövlar när det är 0-gradigt ... Efter 10 minuter var dock den kampen klar. Ambra kom själv och stack näsan i grimman. Började med ett vanligt snällt försök att bara gå och hämta henne. Det funkade inte. Kunde riktigt se hur gav mig fingret när hon drog iväg.

Det var ungefär exakt då jag bestämde mig att om hon vill springa så ska hon fan i mig springa också. Smart som jag är så hade jag redan stängt av hagen så det blev fullt ös på halvstor yta, halvstor betyder att även jag fick springa en hel del dock. Under dessa 10 min fick hon inte stanna någon gång om inte jag sa till. Stoppade och satte igång henne ett par gånger och sen fick hon ett extra lite spratt när hästarna bredvid sprattlade omkring. Hon lyckades då skicka iväg två feta lerkockor upp på täckpappen på lösdriften, tror att det var det som skrämde skiten ur henne och att det var därför hon sen kom så gulligt och bara bad mig om att ta in henne. Känner den där bruden, tar i vanliga fall mer än 10 min att övertala henne om vad som är chef här. En gång tog det ju en och en halv timme .....

Nästa projekt var stå still. Kan ju låta himla lätt men när hon har trasslat runt och fjantat sig utan att jag har varit där och dragit gränser på ett halvår så är det inte så lätt. Tog 20 min. Sedan stod hon blickstilla lös på gårsplanen under tiden jag tvättade alla benen och schampoonerade svansen.

Vi gick vidare på skalan för total nystart och övade på att vara ensam i stallet i sin box utan att trycka ut frontväggen. Tog 45 min. Under den tiden så övade vi även på att inte snurra runt så att människan sitter som ett frimärke på en vägg, att inte lyfta benen så fort benskydden närmade sig, att inte stå och mottrycka utan att flytta sig för tryck och att inte hugga tag i boxdörrens kant när man blir frustrerad.

Efter den lilla, snabba starten så hann jag faktiskt rida en halvtimme också. Kändes som att det räckte gott och väl, tror att hon har en hel del att tänka på i natt i alla fall. Hon var förvånansvärt lydig på banan förutom hennes vanliga trick vid avsaktningar. Ja, just det vi stegrade oss också fyra-fem gånger utanför ridbanan för att fröken bestämde sig för att hon hellre ville gå hem än jobba. Femte gången stod hon i en sandhög och stegringen blev nog högre än hon hade väntat sig samtidigt som jag snurrade henne åt höger så att hon tappade balansen. Efter det var hon ganska klar med sina olater och vi kunde i alla fall jobba några varv på banan. Hon är helt avknäppt i nacken det vet jag men hon är jäkla rörlig i bogarna.

Allmänt | |
#1 - - christine:

Fina fina Ambra, hon ser fräsch ut, kul!

Kommer ihåg det som det var i går när jag läste ditt förra inlägg om badhuset:) Kommer ihåg paniken man kände med ett illvrålande barn i vagnen eller famnen och alla ilskna blickar från omgivningen...

Men det går över - rätt som det är är dom vuxna, tysta o lugna;)

Upp