Bebis är en hel vetenskap .... eller? Kanske räcker det med sunt förnuft? Och reflexer

Ibland blir jag helt matt. Det ska vara exakta angivelser på ålder, vikt, kön och skostorlek typ innan man kan börja testa lite nya grejer med beisar. Vi kör mer på känsla här hemma. Vill Oskar testa gröt så gör han det, vill han testa käk för de som är 2 månader äldre än han så får han göra det också. Vill han äta mer än den där teskeden som rekommenderas som smakportion så gör han det. Nu har han i stort sett gått över helt till vanlig välling för 6 månaders, baserad på havre. Går utmärkt. Han växer, ligger stadigt och fint på två kurvor högre än förväntat. Och tänka sig att han gör detta trots att vi har kört "livsfarliga" test med puréer och gröt i snart en och en halv månad - herregud då var han ju bara fyra månader. Men se där, det gick alldeles utmärkt. Han har för övrigt ätit 6 månadersersättningen sedan han var 3 och en halv månad. (och ja, jag har kollat av detta med dietisten på KSS så det är lugnt)

Skönt att föräldragruppen inte är lika trångsynta som många andra verkar vara
Nedan från träffen idag Mat & Sömn-lektion. Torsten, Clara och Elsa var de enda som kom med på en ickesuddig bild, i övrigt så gungades det väldigt mycket. Känns bekant på något sätt ...



Sen pratade vi lite om bärselar ... låter bilden tala för sig själv här



När vi kom hem så var jag så uppe i det här med bebisar och deras säkerhet så jag körde ett litet hemmatest på reflexerna. Det är ju helt sjukt att mammor o pappor kör ut sina barnvagnar först på övergångsställen utan reflexer. Tänkte på det idag när jag körde hem från BVC. Passerade fyra barnvagnar på vägen hem, ingen av dessa var synliga för mig förräns de var cirka 20 m från bilen, det är inte bra nog!!!  Bara i vår lilla stad har vi redan haft en påkörningsolycka på övergångsställe. Bestämde mig rätt snabbt för att det INTE ska bli Oskar som ska demoleras nästa gång. Fult men effektivt var det med reflexväst runt suffletten. Testade i praktiken genom att tvinga sambon att köra runt halva stan för att passera oss på vägen hem. Han såg oss! På typ 100 m avstånd.



Hunden har oxå extra reflexer nu i de här jäkla kolsvarta tiderna. Hon hatar det oxå....

Jag gillar inte reflexer heller! Tycker att det är skitfult och obevämt och osexigt men fan vad glad man blir som bilist om man slipper köra över en barnvagn eller en hund eller en människa på grund av att de inte syns i mörkret. Och jag skulle aldrig förlåta mig själv om Oskar eller Peppar blev påkörda och kanske dödade för att jag inte iddes fixa så att vi var synliga. Så då får det väl vara värt att se ful ut då ett tag.



Härlig onsdag på er alla
Allmänt | |
Upp