dammråttor och icke ekologiska potatisar

Den här lördagen får räknas som en dag när mamman var ganska perfekt (om man ska lyssna på proffsen och läsa instruktionsböckerna om hur man ska ha bebis) Jag och Oskar har tydligen kollat för mycket på TV. Så nu är TVn avstängd efter Nyhetsmorgon och kommer på först på sena eftermiddagen. Jag har ju aldrig sett det som ett problem att TVn står på men nu sista tiden har jag märkt att lilla O blir ofokuserad på sina grejer, på mig och på vad som händer här hemma så nu införs restriktioner på detta område. (första mamma+ poängen)

Sovandet har varit minitiuöst planerat vilket resulterat i 9-12 timmars nattsovande (mamma+ poäng)

Bebisar ska var ute mycket på dagarna, samla på sig D-vitamin och få nya intryck sägs det. Jorasattde, tror inte att någon kan klaga på vårt uteschema. Idag blev det en och en halv timme ute med hunden och storhandling på förmiddagen. Nyss kom vi in från en en timmestur med hunden till lekparken där vi gungade järnet och testad lite rutschkana också. Två och en halv timme ute måste ju räknas som okej även av det mest rabiat proffsmorsor, eller? (Jag tar det som mamma+ poäng.)

Läsa böcker för sin bebis ska man göra sägs det. Vi gjorde det i cirka 10 minuter sen illskrek Oskar och tog resolut tag i bokjäveln och slängde den över hela vardagsrummet. (okej ingen mammapoäng där men en halv för försöket då, snälla?)

Då kommer vi till barnmaten då. Satan vad folk har olika åsikter här. Blir helt chockad över hur mammor urartar i det här ämnet. Barnmatsburkar från affären placerar mig direkt i facket "oengagerad förälder", känner att jag gärna är en oengagerad förälder i sådana fall! Om jag då ska göra egen mat så finns det ett par saker att tänka på, nämligen att; grönsakerna bara måste vara ekologiska (annars får barnen allergier), samma gäller för kött (som är helt oacceptabelt enligt många, kött ska man inte ge till barn tydligen) och oljan (helst odlad på en rättevisemärkt plantage i Nepal eller nåt) All mat måste vara från Sverige också (alla andra länders mat gör nämligen barnen sjuka. Skumt att inte vi vuxna blir det) Maten ska mixas med en Krav-märkt och EU-certifierad stavmixer för annars dör bebisen.

Blir lite halvtrött på alla tips och goda råd känner jag. Själv gick jag till Hemköp och köpte fyra mjöliga potatisar utan att veta ursprunget på dessa. Greppade en påse morötter som kanske var från Sverige men jag molkollar inte det. I den här familjen äter vi mat. Vi har inget behov av att skapa debatt om det vi äter.

Oskar älskade sin puré av icke ekologiska potatisar och tveksamt svenska morötter (mamma+ poäng). Och ve och fasa så kommer jag att sönderdela lite av köttet från vår gryta ikväll till honom, troligen dör han för köttet var från Skövde men inte KRAV-märkt, men fasen alla kryddor och grädden och allt annat har jag ju inte koll på var det kom ifrån. Får se om vi hörs något mer helt enkelt, för så farligt är det att ge mat till sitt barn, vi kanske dör allihopa i natt för att vi har ätit "fel" mat.

Kanske är jag ingen perfekt mamma nu så här i slutet av inlägget.
Jag har ju inte dammsugit, bytt gardiner, placerat ut väggord eller bårder, bytt sängkläder eller skurat golv idag, det är väl en stående punkt i schemat för mammor, eller?

Så länge min son och jag skrattar hejdlöst tillsammans och pussas stort så tror jag att det är helt okej med dammråttor och icke ekologiska potatisar

Allmänt | |
#1 - - Annie:

Så himla rätt! :-)

#2 - - s p i n d e l t j e j e n:

Jag tror att han kommer att bli en frisk och pigg bäbis ändå ;)

Kramis!

Upp